Wat is VoIP?
VoIP is de afkorting van Voice over IP, oftewel bellen via een internetverbinding. Vrijwel alle vaste telefonie loopt tegenwoordig via het internet en niet meer via een analoge of ISDN lijn. VoIP is de standaard manier van vast bellen en door de vele ontwikkelingen, biedt het legio mogelijkheden.
De voordelen van VoIP zijn dat u zelf kunt bepalen waar u werkt en via welk device. U bepaalt bij VoIP zelf hoe u bereikbaar bent, op een vast toestel, een PC, een laptop of een mobiele telefoon. Het enige dat u nodig hebt is een internetverbinding, dit kan een kabel zijn, maar ook WIFI of 4G. VoIP is voordelig en u kunt gemakkelijk op of afschalen qua gebruikers, omdat u per gebruiker betaalt.
VoIP in de cloud
In de zakelijke markt wordt vaak gebruik gemaakt van Voice over IP in de cloud, ook wel hosted VoIP. Dit is een oplossing waarbij de telefooncentrale in de cloud wordt geleverd bij uw abonnement. U hoeft dan zelf geen telefooncentrale meer aan te schaffen.
SIP protocol
Het protocol voor zakelijk bellen is SIP, dit is de afkorting van Session Initiated Protocol. Om een spraakverbinding mogelijk te maken via internet is het SIP protocol nodig. Het is een internationaal protocol waarin is vastgelegd hoe spraak verzonden moet worden via een internetverbinding. Een voorbeeld van wat hierin is vastgelegd, is dat wanneer iemand de verbinding verbreekt, de connectie aan de andere kant ook automatisch wordt verbroken. Op die manier kun je weer bellen en gebeld worden.
SIP Trunk
SIP trunks zijn nieuwe telefoonlijnen, ook wel SIP-kanalen genoemd. De SIP trunk telefoonlijn loopt via een dataverbinding. Afhankelijk van de beschikbare bandbreedte en/of licenties wordt bepaald hoeveel gesprekken er tegelijkertijd gevoerd kunnen worden. Met een gemiddelde verbinding zijn dit 25 tot 30 gesprekken.
Bellen via Microsoft Teams
Microsoft Teams is voor veel bedrijven het platform voor collaboratie. Teams werkt op zowel de Office365 werkplek, tablet als smartphone. Door alle communicatie via één platform te laten verlopen kunnen mensen op elke locatie samenwerken vanuit één omgeving.
Xelion
Aveha werkt met Xelion, de meest uitgebreide zakelijke VoIP oplossing. Alle functionaliteiten zoals doorverbinden, belgroepen, wachtrijen, meldteksten, wachtmuziek, huntgroepen (een schakeling waarmee een inkomend telefoongesprek wordt gerouteerd, in 1 of meerdere stappen, naar meerdere personen), rapportages en nog veel meer zitten standaard in het pakket. Bovendien is vrijwel alles eenvoudig door de eigen medewerkers in te richten en aan te passen.
Wat kunt u van ons verwachten?
Voor elk bedrijf heeft Aveha een passende telefonie oplossing welke flexibel is en geschikt voor nu in de toekomst. Onze oplossingen zijn betaalbaar en de grootte van de dienst kunt u naar eigen behoeften samenstellen. Uiteraard bieden wij ook support op het gebruik van bovengenoemde telefonie diensten.